به گزارش شهاب قرهداغ، کریم طوماری در نشست خبری به مناسبت هفتهی تأمین اجتماعی اظهار داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، هر یک از مراجعانی که قصد عقد قرارداد با تأمین اجتماعی را داشت به معاینه پزشکی ارجاع ندادیم و معاینات پزشکی این دسته از متقاضیان را به شرایط عادی موکول کردیم، در حالی که قبل از کرونا ارجاع نتیجه معاینات پزشکی الزامی بود.
وی افزود: پرداخت ۵۰ درصد غرامت درمانی از قبیل استعلاجی، پیش از شیوع کرونا روال اینطور بود که استعلاجیها باید ابتدا به تأیید سازمان تأمین اجتماعی میرسید، اما اکنون برای اینکه بیمهشدگان از خدمات بهرهمند شوند هزینه ایام استراحت پزشکی را بدون اینکه سازمان تأمین اجتماعی تأیید کند ۵۰ درصد هزینه را پرداخت میکنیم.
رئیس تأمین اجتماعی شهرستان اهر ادامه داد: تأمین اجتماعی برای پرداخت حق بیمهی خویشفرمایی و کارفرمایی سه ماهه پایانی سال گذشته را به دلیل شیوع کرونا تا پایان اردیبهشتماه تمدید کرد، چراکه کرونا باعث تعطیلی کسب و کارها و کاهش درآمد شده بود از اینرو تصمیم بر این شد تا تنفس دو ماهه برای پرداخت حق بیمه اعمال شود.
طوماری از ارائه مشوقهای بیمهای به کارگاههای تولیدی و صنعتی آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا در شهرستان اهر خبر داد و گفت: به واحدهای تولیدی آسیبدیده از کرونا اجازه دادیم تا با بهبود شرایط اقتصادی حق بیمه زمان کرونا شامل ماههای اسفند، فروردین و اردیبهشت را تا پایان سالجاری تسویه کنند و ضمن دریافت لیست بیمهشدگان، خدمات نیز بدون وقفه ارائه میشود.
وی همچنین از حذف مراجعات حضوری استحقاق درمان و تمدید اعتبار دفترچههای درمانی خبر داد و گفت: در حال حاضر شرایط خدماتدهی به گونهای است که بیمهشدگان دیگر نیازی به تمدید اعتبار دفترچههای درمانی ندارند و پزشکان از طریق سامانه از وضعیت استحقاق درمانی بیمار استعلام میکنند.
رئیس تأمین اجتماعی شهرستان اهر با اشاره به اینکه مراجعات روند اداری بازنشستگان تأمین اجتماعی را در اهر به حداقل رساندهایم، بیان کرد: قبلاً میبایست بازنشستگان برای امور اداری حضور میداشتند ولی با تکمیل سامانه خدمات غیرحضوری این انجام امور اداری بازنشستگان از طریق سامانه الکترونیکی انجام میگیرد.
طوماری در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه چند نفر در اهر توانستند از بیمه بیکاری ایام کرونا استفاده کنند؟ گفت: به دلیل ثبتنام جهت استفاده از بیمه بیکاری ایام کرونایی از طریق سامانه کشوری بود، اطلاعی از آمار متقاضیان بیمه بیکاری نداریم به عبارتی متقاضیان بیمه بیکاری کرونا اصلاً مراجعه حضوری به شعبه تأمین اجتماعی نداشتند.
وی با ذکر اینکه تأمین اجتماعی بنابه دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، اجازه نداد تا هیچ کارگری در ایام اوجگیری ویروس کرونا از کار بیکار شود، تصریح کرد: از اول سالجاری تا به حال ۴۶ نفر از کار بیکار شده و حق بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد، شاید اینطور القاء شود که ربطی به کرونا ندارد اما حقیقتاً شیوع ویروس کرونا بر افزایش آمار بیکاران شهرستان اهر تاثیر داشته است و از این بابت نسبت به سایر شهرستانها از وضعیت خوبی برخوردار هستیم.
رئیس تأمین اجتماعی شهرستان اهر از پرداخت هزینه درمان ۶۶۹ نفر از بیمهشدگان تأمین اجتماعی اهر در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: سال گذشته ۷۶۸ میلیون تومان از بابت هزینه درمان بیمهشدگان، پرداختی داشتیم.
طوماری بابیان ۴۹۵ میلیون تومان برای ایام بارداری ۳۱۵ نفر از بانوان بیمه شده تأمین اجتماعی اهر در سال گذشته هزینه پرداخت کردهایم، گفت: همچنین سال گذشته بیش از ۶ میلیارد تومان برای ۲۸۰ نفر به طور میانگین بیمه بیکاری پرداخت کردیم.
وی ابراز داشت: برای خرید عینک و ترمیم دندان بیمهشدگان طی سال گذشته بیش از ۷۴ میلیون تومان هزینه پرداخت کردهایم و ۶۷ نفر نیز ۱۱۵ میلیون تومان کمک هزینه ازدواج دریافت کردهاند.
رئیس تأمین اجتماعی شهرستان اهر همچنین از پرداخت مستمری به ۴۲۰۰ نفر از بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان (بیمه شدههای فوتی) طی سال گذشته در این شهرستان خبر داد و گفت: سال گذشته بالغبر ۷۰ میلیارد تومان مستمری به بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان پرداختی داشتیم.
طوماری با تأکید بر اینکه تأمین اجتماعی شهرستان اهر بیش از ۲۳۰۰۰ نفر بیمه شده اصلی دارد، خاطرنشان کرد: مجموع بیمه شده اصلی و تبعی تأمین اجتماعی اهر نزدیک به ۶۵۰۰۰ نفر است و از لحاظ رشد بیمه شده اصلی سال گذشته نسبت به سال ۹۷ در حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.
وی بیان کرد: کارمندان تأمین اجتماعی اهر حق ندارند خدماتی را که ملزم به ارائه آن هستیم، مراجعهکننده را به کارگزاری ارجاع دهد و اگر کارمندی این اقدام را انجام داده باشد با وی برخورد میکنیم چراکه ارجاع مراجعهکنندگان به کارگزاری با وجود اینکه میتوان خدمات را ارائه کرد خلاف قانون است.
رئیس تأمین اجتماعی شهرستان اهر با اشاره به اینکه اعلام سابقهی بیمهشدگان به لحاظ ارائه خدمات الکترونیکی، دیگر جزو وظایف کارگزاری و شعبهٔ تأمین اجتماعی محسوب نمیشود، گفت: سوابق بیمهای را هر یک از بیمهشدگان میتوانند از طریق تلفن همراه و کافینتها استخراج نمایند.
طوماری تأکید کرد: کارگزاری صرفاً برای اینکه مراجعات تأمین اجتماعی کاهش یابد راهاندازی شده تا خدمات تأمین اجتماعی تنها محدود به شعبهٔ نشود و آن خدماتی که تأمین اجتماعی ملزم به ارائه آن است بدون دریافت هزینه در کارگزاری ارائه میشود و کارگزاری تنها به خدمات اینترنتی خارج از قرارداد فیمابین تأمین اجتماعی هزینه دریافت کند که سازمان تأمین اجتماعی نسبت به این هزینهها مسئولیتی ندارد.
انتهای پیام/